Οι Φρουροί της Επανάστασης του Ιράν προειδοποίησαν τα πλοία που κινούνται στα Στενά του Ορμούζ ότι δεν θα πρέπει να επιχειρούν διέλευση χωρίς προηγούμενη άδεια από τις ιρανικές αρχές, απειλώντας με «κατάλληλα μέτρα» σε περίπτωση μη συμμόρφωσης. Το ζήτημα της λειτουργίας της στρατηγικής θαλάσσιας οδού παραμένει ένα από τα πιο ευαίσθητα θέματα στις διαβουλεύσεις μεταξύ Τεχεράνης και Ουάσινγκτον, μετά τις εξελίξεις που ακολούθησαν τον πόλεμο.
Παράλληλα, η ιρανική πλευρά εξετάζει το ενδεχόμενο επιβολής τελών διέλευσης στα Στενά του Ορμούζ, κάτι που δεν ίσχυε πριν από τη σύγκρουση. Οι Ηνωμένες Πολιτείες αντιδρούν έντονα σε αυτό το ενδεχόμενο, υποστηρίζοντας ότι πρόκειται για διεθνή ναυτική οδό, παρά το γεγονός ότι τα Στενά βρίσκονται ανάμεσα στα παράλια του Ιράν και του Ομάν. Σε ανακοίνωσή τους, οι Φρουροί της Επανάστασης ξεκαθάρισαν ότι η μοναδική εγκεκριμένη διαδρομή διέλευσης είναι αυτή που έχει ορίσει η Ισλαμική Δημοκρατία, χαρακτηρίζοντας οποιαδήποτε άλλη πορεία ως «επικίνδυνη και μη αποδεκτή».
Σύμφωνα με το πρωτόκολλο συμφωνίας που υπέγραψαν Ιράν και ΗΠΑ για τον τερματισμό των εχθροπραξιών, η ελεύθερη διέλευση εμπορικών πλοίων χωρίς επιπλέον χρεώσεις προβλέπεται μόνο για διάστημα 60 ημερών. Την ίδια στιγμή, Τεχεράνη και Μουσκάτ ανακοίνωσαν ότι θα εξετάσουν το ύψος πιθανών χρεώσεων για υπηρεσίες που σχετίζονται με τη διαχείριση των Στενών, ενώ ο Αμερικανός υπουργός Εξωτερικών, Μάρκο Ρούμπιο, διεμήνυσε πως η Ουάσινγκτον δεν πρόκειται να αποδεχθεί την επιβολή διοδίων ή άλλων τελών στη συγκεκριμένη θαλάσσια οδό.
Με πληροφορίες από AFP, ΑΠΕ
