Τε. Μαρ 19th, 2025

Ελεύθεροι με εγγυήσεις – μαμούθ και συγκεκριμένα με 800.000 και 900.000 ευρώ, αφέθηκαν σήμερα δυο ακόμη κατηγορούμενοι για την μη ολοκλήρωση της πολύπαθης σύμβασης 717 για την αναβάθμιση του συστήματος σηματοδότησης -τηλεδιοίκησης στο ελληνικό σιδηροδρομικό δίκτυο.

Συνολικά, στους πέντε κατηγορούμενους που έχουν απολογηθεί έχουν επιβληθεί εγγυήσεις ύψους 3,5 εκ. ευρώ. Υπενθυμίζεται, πως στις αρχές της εβδομάδας, με την καταβολή υψηλότατης εγγυοδοσίας και την επιβολή του περιοριστικού όρου απαγόρευσης εξόδου από τη χώρα έφυγε ο τρίτος κατα σειρά κατηγορούμενος που πέρασε το κατώφλι της Ευρωπαίας ανακρίτριας Χριστίνας Σαλάππα. Επρόκειτο για υπάλληλο του ΕΡΓΟΣΕ που μετά το τέλος της απολογίας του αφέθηκε ελεύθερος με σύμφωνη γνώμη και της ευρωπαίας εισαγγελέως Πόπης Παπανδρέου αλλά με την υποχρέωση καταβολής εγγυοδοσίας 700.000 ευρώ.

Ο κύκλος των απολογιών είχε ανοίξει με δυο στελέχη της ΕΡΓΟΣΕ, που είχαν επίσης αφεθεί ελεύθεροι με τον ίδιο όρο της απαγόρευσης εξόδου από τη χώρα και εγγυήσεις 500.000 και 600.000 ευρώ αντίστοιχα.

Σύμφωνα με τα στοιχεία που συνέλεξε η ευρωπαϊκή εισαγγελία στο πλαίσιο της έρευνάς της, η σύμβαση «717» υπεγράφη το 2014, με χρονικό ορίζοντα ολοκλήρωσης το 2016. Ακολούθησε το 2019 η υπογραφή συμπληρωματικής σύμβασης σχετικά με το ίδιο έργο και με αυτή τροποποιήθηκε το αρχικό αντικείμενο της σύμβασης «717». Πιο συγκεκριμένα με τη συμπληρωματική σύμβαση προβλέφθηκε η κατασκευή ενός εντελώς νέου συστήματος σηματοδότησης με νέες μονάδες τηλεμετρίας, ώστε να είναι δυνατή η επικοινωνία και η μετάδοση δεδομένων μεταξύ των σιδηροδρομικών σταθμών, καθώς και από τους σιδηροδρομικούς σταθμούς στα κέντρα ελέγχου.

Αξίζει να σημειωθεί ότι και οι δύο συμβάσεις συγχρηματοδοτήθηκαν από το Ταμείο Συνοχής της Ε.Ε., στο πλαίσιο του προγράμματος «Εκσυγχρονισμός Σηματοδότησης-Τηλεδιοίκησης και εγκατάσταση του Ευρωπαϊκού Συστήματος Ελέγχου Αμαξοστοιχιών (ETCS)», με την συνεισφορά της Ε.Ε. να ανέρχεται σε ποσοστό 85%.

Ωστόσο, από την έρευνα που διενεργήθηκε, προέκυψαν σοβαρές πλημμέλειες, καθώς όπως μεταξύ άλλων διαπιστώθηκε ότι χορηγήθηκαν συνολικά επτά παράνομες παρατάσεις της αρχικής σύμβασης, σύμφωνα με τις αποφάσεις του Διοικητικού Συμβουλίου της ΕΡΓΟΣΕ. Για τον λόγο αυτό, μετά την πάροδο περισσότερων από εννέα ετών από την υπογραφή της σύμβασης 717, το έργο δεν είχε ακόμη ολοκληρωθεί.