Σε φάση διαβούλευσης θα μπει ο νέος Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας ο οποίος θέλει να συμβάλει στη μείωση των τροχαίων ατυχημάτων.
Παράλληλα στόχος είναι να μειωθεί σημαντικά και η κυκλοφοριακή συμφόρηση που αποτελεί πραγματικότητα στους Ελληνικούς δρόμους αλλά και στην μείωση της επιβάρυνσης του περιβάλλοντος. Για τον σκοπό αυτό θα δοθούν κίνητρα για την χρήση μοτοσυκλετών και οχημάτων μικρο-κινητικότητας. Σε αυτή την κατηγορία μάλιστα εντάσσονται τα ποδήλατα, συμβατικά ή ηλεκτρικά, και τα ηλεκτρικά πατίνια.
Νέα όρια ταχύτητας
Τα όρια ταχύτητας εντός των πόλεων πρόκειται να μειωθεί στα 30 χλμ/ωρα από τα 50 που ίσχυαν ως τώρα και στα 20 χλμ/ωρα έξω από σχολεία. Το ερώτημα που προκύπτει ωστόσο από την αλλαγή αυτή είναι το αν το χαμηλότερο όρια μπορεί να επιδεινώσει ακόμη περισσότερο την κυκλοφοριακή συμφόρηση, κάτι που θα φανεί στην πράξη.
Αυστηροποίηση των ποινών
Με βάση το νέο ΚΟΚ η κατηγοριοποίηση των παραβάσεων θα γίνεται με βάση την επικινδυνότητά τους. Οι ποινές που προβλέπονται είναι ιδιαίτερα αυστηρές και σε περίπτωση υποτροπής των ίδιων επικίνδυνων παραβάσεων, οι ποινές θα πολλαπλασιάζονται.
Αν υπάρχει 3η υποτροπή σε διάστημα πέντε ετών, τότε το δίπλωμα θα αφαιρείται για πέντε χρόνια και ο παραβάτης υποχρεούται σε εκπαίδευση και εξέταση για την επαναχορήγησή της.
Το δίπλωμα θα αφαιρείται και όταν συμπληρωθούν 25 πόντοι στο point system, ενώ για πρώτη φορά δεν θα υφίσταται για τροχαία παράβαση η αφαίρεση της άδειας και των πινακίδων κυκλοφορίας του οχήματος, καθώς η ποινή θα εφαρμόζεται στον οδηγό. Σε περιπτώσεις που δεν προκύπτει με σαφήνεια ο παραβάτης, π.χ. σε κλήση από κάμερες, η ποινή θα επιβάλλεται στον ιδιοκτήτη του οχήματος.
Συνολικά οι κατηγορίες παραβάσεων είναι τρεις:
- Ε1, χαμηλή επικινδυνότητα: επιβολή προστίμου 30 ευρώ και αφαίρεση διπλώματος για 10 ημέρες.
- Ε2, μεσαία επικινδυνότητα: πρόστιμο 150 ευρώ και αφαίρεση διπλώματος για 20 ημέρες.
- Ε3, υψηλή επικινδυνότητα και αντικοινωνική οδήγηση: ποινές κακουργηματικού χαρακτήρα για σοβαρές παραβάσεις όπως υπερβολική ταχύτητα, παραβίαση σηματοδοτών και οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ. Προβλέπεται φυλάκιση έως 3 έτη αν προκύπτει κίνδυνος για ξένη περιουσία, φυλάκιση τουλάχιστον 1 έτους αν προκύπτει κίνδυνος για άνθρωπο, κάθειρξη έως 10 έτη για βαριά σωματική βλάβη ή σημαντική βλάβη σε κοινωφελείς εγκαταστάσεις, κάθειρξη τουλάχιστον 10 ετών για θάνατο ανθρώπου. Αν προκλήθηκε ο θάνατος μεγάλου αριθμού ανθρώπων, το δικαστήριο μπορεί να επιβάλει ισόβια κάθειρξη.
Προτεραιότητα στα φανάρια για τις μοτοσικλέτες
Με βάση το νέο ΚΟΚ για πρώτη φορά η διήθηση των μοτοσυκλετών γίνεται νόμιμη. Με τον όρο διήθηση χαρακτηρίζεται η κίνηση των διτρόχων ανάμεσα στα αυτοκίνητα και θα είναι νόμιμη μόνο όταν τα αυτοκίνητα είναι ακινητοποιημένα -π.χ. σε κυκλοφοριακή συμφόρηση ή σε κάποιο φανάρι- και όταν δεν παραβιάζονται τα όρια ταχύτητας.
Επίσης, τα δίκυκλα θα έχουν προτεραιότητα στα φανάρια, θα επιτρέπεται δηλαδή να περνούν μπροστά από τα αυτοκίνητα, τόσο για λόγους ασφαλείας όσο και διευκόλυνσης της κυκλοφορίας.
Χρήση κράνους
Η μη χρήση κράνους θα τιμωρείται πλέον πιο αυστηρά, ενώ σε περίπτωση υποτροπής θα υπάρχει το ενδεχόμενο αφαίρεση αφαίρεσης του διπλώματος για έως και 5 χρόνια.
Οι ποινές για μη χρήση κράνους αυστηροποιούνται, με κίνδυνο αφαίρεσης της άδειας οδήγησης έως και για 5 χρόνια σε περίπτωση υποτροπής.
Τι θα ισχύει με τις κλήσεις
Οι κλήσεις θα καταχωρούνται σε διαδικτυακή πλατφόρμα και οι παραβάτες θα ενημερώνονται άμεσα μέσω SMS, χωρίς δυνατότητα παρέμβασης για τη διαγραφή τους.
Οι παραβάτες πάντως θα έχουν τη δυνατότητα μέσα σε 7 έως 10 ημέρες να καταθέτουν τις ενστάσεις τους. Εάν αυτές κριθούν βάσιμες οι παραβάσεις και τα πρόστιμα θα διαγράφονται. Αλλιώς θα αναρτώνται απευθείας στον λογαριασμό TAXISnet του παραβάτη οδηγού και εάν αυτός δεν το εξοφλεί εμπρόθεσμα, τότε θα αποτελεί βεβαιωμένη οφειλή προς το Δημόσιο.
Ποινές και για Πεζούς
Ο νέος ΚΟΚ προβλέπει πρόστιμα και για πεζούς που καθυστερούν ή παρεμποδίζουν την κυκλοφορία στα πεζοδρόμια, καθώς και για επιβάτες αυτοκινήτων που ανοίγουν τις πόρτες απρόσεκτα.6SHARES