Πα. Ιούν 21st, 2024

Κάποιοι τον πίνουν από συνήθεια, άλλοι έχουν εθιστεί στις ψυχοδραστικές ιδιότητές του, για τους περισσότερους όμως είναι μια απόλαυση που δεν ξεχνούν να συμπεριλάβουν στην καθημερινότητά τους.

Ο καφές είναι αδιαμφησβήτητα το πιο καταναλωτικό ρόφημα στον κόσμο. Η καφεΐνη χρησιμοποιείται ως φάρμακο εδώ και χιλιάδες χρόνια, αλλά πλέον την συναντάμε σε πολλά τρόφιμα και ροφήματα. Παρά την ραγδαία αύξηση της κατανάλωσης καφεΐνης τα τελευταία χρόνια, οι άνθρωποι έχουν ελάχιστη έως και καθόλου γνώση για την επίδραση αυτής της ουσίας στην φυσιολογία τους.

Η καφεΐνη είναι ένα αλκαλοειδές ξανθίνης όπου εντοπίστηκε πρώτη φορά στον καφέ και αποτελεί ενεργό συστατικό του. Η ουσία αυτή ανήκει στην ομάδα των ενώσεων των μεθυλξανθινών. Οι ξανθίνες είναι ουσίες ικανές να διεγείρουν το νευρικό σύστημα, που παράγουν μια ορισμένη εγρήγορση περιορισμένης  διάρκειας.

Εκτός από τον καφέ, η καφεΐνη όπως προαναφέρθηκε, βρίσκεται και σε άλλα τρόφιμα και ποτά, σε μικρότερες αναλογίες. Κάποια από αυτά είναι το κακάο, η κόκα κόλα, η σοκολάτα, το τσάι και μερικά αναλγητικά ή κρύα φάρμακα. Έτσι όπως μπορείτε να καταλάβετε ο πληθυσμός κάνει χρήση αυτής της ουσίας καθημερινά.

Πως η καφεΐνη επηρεάζει το σώμα μας

Η καφεΐνη έχει σημαντική συμμετοχή στους μηχανισμούς που περιλαμβάνουν τις δράσεις του κεντρικού και περιφερικού συστήματος.

Για να γίνουμε πιο συγκεκριμένοι, σύμφωνα με τα αποτελέσματα της Σχολής Δημόσιας Υγείας του Χάρβαρντ, φάνηκε ότι η καφεΐνη όχι μόνο διεγείρει το κεντρικό νευρικό σύστημα, αλλά έχει την δυνατότητα να λειτουργήσει επίσης ως ήπιο αντικαταθλιπτικό, ενισχύοντας την παραγωγή ορισμένων νευροδιαβιβαστών στον εγκέφαλο, όπως είναι η σεροτονίνη και η νοραδρεναλίνη.

Επιπλέον, η καφεΐνη είναι υπεύθυνη για την μείωση του καρδιακού ρυθμού, της αρτηριακής πίεσης, της θερμοκρασίας του σώματος, καθώς απελευθερώνει επίσης κάποιους νευροδιαβιβαστές και ορμόνες όπως είναι η αδρεναλίνη. Η αδρεναλίνη είναι υπεύθυνη για την διέγερση του οργανισμού και την εγρήγορση.

Όσον αφορά την πνευματική απόδοση, η κατανάλωση καφέ αυξάνει βραχυπρόθεσμα την μνήμη, διευκολύνει τη διαδικασία απομνημόνευσης επειδή βελτιώνει τη συγκέντρωση, βοηθά στη διατήρηση της πνευματικής οξύτητας και μειώνει τη γνωστική επιδείνωση στους ηλικιωμένους.

Οι επιπτώσεις της κατανάλωσης καφεΐνης

Η επίδραση της καφεΐνης είναι διαφορετική από άτομο σε άτομο, λαμβάνοντας υπόψη το βάρος του ατόμου και το ποσοστό πρόσληψης της σε φυσιολογικά επίπεδα. Πιστεύεται ότι η εξοικείωση αυτής της ουσίας είναι αρκετά ισχυρή και ο οργανισμός συνηθίζει στις επιδράσεις της από την χρόνια πρόσληψη 100 mg/ημέρα καφεΐνης. Αυτό ισοδυναμεί συγκεκριμένα σε:

  • Ενάμιση φλιτζάνι καφέ 150 ml.
  • Τρεισήμισι φλιτζάνια τσάι 150 ml.
  • Σοκολάτα γάλακτος 160 g.
  • Δύο κουτάκια κόκα κόλα 350 ml.
  • Ενάμιση κουτάκι Red bull.

Με αυτή τη δόση τα αναμενόμενα αποτελέσματα που θα μας επιφέρει η καφεΐνη χάνονται, αλλά η απόχη 4 ημέρων από την κατανάλωση οποιασδήποτε ποσότητας καφεΐνης οδηγεί ξανά στην επαναφορά του οργανισμού στα αρχικά του επίπεδα.

Σύμφωνα με έρευνα των Almeida, Pereira και Moreira (2013), η καφεΐνη φαίνεται να επηρεάζει μερικούς από τους παράγοντες που είναι υπεύθυνοι για την καρδιαγγειακή υγεία, επηρεάζοντας επίσης τον καρδιακό ρυθμό και την αρτηριακή πίεση. Αυτά τα ευρήματα μας αποτρέπουν να καταλήξουμε  για το αν η καφεΐνη είναι τελικά ευεργετική η όχι.

Ωστόσο οφείλουμε να αναφέρουμε τη  φράση «Μέτρον Άριστον» η οποία μας υπενθυμίζει πως όταν αναφερόμαστε στην κατανάλωση καφεΐνης, χρειάζεται ένα «φρένο» καθώς η υπερβολική της κατανάλωση ίσως να επιφέρει ανεπιθύμητα αποτελέσματα.