Στην αντιμετώπιση της ακρίβειας έχει επικεντρωθεί το κυβερνητικό επιτελείο, όπου σύμφωνα με τον πρωθυπουργό και όσα ανέφερε στη συνέντευξή του στην ΕΡΤ «είναι το πρώτο πρόβλημα το οποίο αντιμετωπίζει σήμερα το ελληνικό νοικοκυριό». Οι τέσσερις νέες παρεμβάσεις που ανακοινώθηκαν χθες έχουν ως στόχο τη μείωση των τιμών τόσο στο ράφι προκειμένου να πάρουν μία «ανάσα» τα νοικοκυριά όσο και στους τιμοκαταλόγους των εταιρειών ώστε να υποχωρήσει ο δείκτης του πληθωρισμού που καταρτίζει η ΕΛΣΤΑΤ.
Ο πρωθυπουργός υπενθύμισε ότι μόνο τον περασμένο Δεκέμβριο εκταμιεύθηκαν περισσότερα από 700 εκατ. ευρώ για την ενίσχυση πρωτίστως των πιο αδύναμων νοικοκυριών και σημείωσε πως έχουν εντατικοποιηθεί οι έλεγχοι, έχουν επιβληθεί πολλά πρόστιμα και τώρα υπάρχουν τα εργαλεία για τον τρόπο τιμολόγησης των προϊόντων στο ράφι.
«Δεν θα κερδοσκοπούν οι πολυεθνικές στις πλάτες των Ελλήνων καταναλωτών»
Ο Κυριάκος Μητσοτάκης αναφέρθηκε στις υψηλές τιμές συγκεκριμένων προϊόντων στα ράφια των σούπερ μάρκετ αλλά και στις παρεμβάσεις που γίνονται, πλέον πιο δραστικά, για να μειωθούν οι τιμές.
«Έχω μια υποχρέωση: να προστατεύσω αυτή τη στιγμή τον Έλληνα καταναλωτή και να εξασφαλίσω ότι λίγο-πολύ τα ίδια προϊόντα σε μια ενιαία αγορά.Στο δε βρεφικό γάλα, όπου πράγματι είδαμε πολύ σημαντικές στρεβλώσεις, εκεί προχωρήσαμε και ένα βήμα παραπέρα: όπως εξήγγειλε και ο Υπουργός, καθορίσαμε συγκεκριμένα περιθώρια κέρδους, πλαφόν στο κέρδος», τόνισε ο πρωθυπουργός.
Τα 4 νέα μέτρα που θα ρίξουν τις τιμές
Πρώτο μέτρο. Μειώνουμε παροχές προς τα σουπερμάρκετ και εξασφαλίζουμε χαμηλότερες τιμές για τον καταναλωτή.
Συγκεκριμένα, περιορίζουμε τις συνολικές εκπτώσεις των προμηθευτών στα σούπερ μάρκετ κατά 30% και μεταφέρουμε το όφελος στον καταναλωτή με αντίστοιχη μείωση της τιμής στο ράφι.Το μέτρο αυτό θα εφαρμοστεί στις κατηγορίες που σύμφωνα με την Επιτροπή Ανταγωνισμού παρατηρήθηκαν αποκλίσεις. Τα προϊόντα αυτά είναι απορρυπαντικά, καθαριστικά σπιτιού, οδοντόκρεμες, αφρόλουτρα, σαμπουάν και βρεφικές πάνες.
Δεύτερο μέτρο. Αποτρέπουμε αδικαιολόγητες ανατιμήσεις για να αποτρέψουμε αδικαιολόγητες ανατιμήσεις.
Δεν επιτρέπουμε στους προμηθευτές που αυξάνουν τις τιμές των προϊόντων να υλοποιούν προωθητικές ενέργειες για τα προϊόντα που έχουν ανατιμήσει για τρεις μήνες. Αυτό το μέτρο αφορά όλα τα προϊόντα που πωλούνται στα σούπερ μάρκετ.
Προφανώς, για τους προμηθευτές που διατηρούν σταθερές ή μειώνουν τις τιμές των προϊόντων τους, επιτρέπονται κανονικά οι προωθητικές ενέργειες προς όφελος των καταναλωτών.
Τρίτο μέτρο. Καθαρές τιμές από το χωράφι στο ράφι. Για να διασφαλίσουμε την απόλυτη διαφάνεια στην εφοδιαστική αλυσίδα από το χωράφι στο ράφι, υποχρεώνουμε τους προμηθευτές να πωλούν τα προϊόντα στο λιανεμπόριο σε καθαρές τιμές, net pricing.
Επιτρέπεται μόνο πιστωτικό τιμολόγιο ύψους έως 3% για επιστροφές προϊόντων ή φύρας. Το μέτρο αφορά νωπά φρούτα, λαχανικά και κρέατα.
Τέταρτο μέτρο. Πλαφόν στο μεικτό περιθώριο κέρδους για το βρεφικό γάλα. Για τις τιμές πώλησης του βρεφικού γάλακτος ορίζεται πλαφόν στο περιθώριο μεικτού κέρδους των εταιρειών που εισάγουν, παράγουν και διακινούν το βρεφικό γάλα στην Ελλάδα.
Το πλαφόν ορίζεται ως το άθροισμα του λειτουργικού κόστους της εταιρείας για τη συγκεκριμένη κατηγορία προϊόντων και εμπορικού κέρδους 7%.