Πα. Ιούν. 26, 2026

Ισχυρές πιέσεις δέχθηκαν την Παρασκευή οι διεθνείς τιμές του πετρελαίου, καταγράφοντας απώλειες σχεδόν 2%, καθώς οι επενδυτές επέλεξαν να εστιάσουν στις προοπτικές της παγκόσμιας προσφοράς και όχι στις νέες γεωπολιτικές εντάσεις στη Μέση Ανατολή.

Τα συμβόλαια του Brent για τον Αύγουστο υποχώρησαν κατά 1,89%, διαμορφούμενα στα 73,84 δολάρια το βαρέλι, ενώ το αμερικανικό αργό κατέγραψε απώλειες 2,04%, φτάνοντας στα 70,45 δολάρια το βαρέλι.

Η επίθεση κοντά στα Στενά του Ορμούζ δεν ανέκοψε την πτώση

Οι πιέσεις στις τιμές καταγράφηκαν παρά τις πληροφορίες ότι το Ιράν βρισκόταν πίσω από επίθεση σε εμπορικό πλοίο κοντά στις ακτές του Ομάν, στην ευρύτερη περιοχή των Στενών του Ορμούζ.

Σύμφωνα με Αμερικανό αξιωματούχο, το πλοίο, που έπλεε υπό σημαία Σιγκαπούρης, δέχθηκε επίθεση χωρίς ωστόσο να υπάρξουν ανθρώπινες απώλειες ή περιβαλλοντική καταστροφή, όπως ανακοίνωσε και η βρετανική Υπηρεσία Ναυτιλιακών Εμπορικών Επιχειρήσεων (UKMTO).

Παράλληλα, ο γενικός γραμματέας του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού (IMO), Αρσένιο Ντομίνγκες, ανακοίνωσε την προσωρινή αναστολή του σχεδίου εκκένωσης πλοίων από την περιοχή, προκειμένου να επανεξεταστούν οι συνθήκες ασφαλείας.

Σε τεντωμένο σχοινί οι σχέσεις ΗΠΑ και Ιράν

Την ίδια ώρα, η ένταση μεταξύ Ουάσιγκτον και Τεχεράνης παραμένει υψηλή, καθώς οι δύο πλευρές διαφωνούν για τη διαχείριση των αποδεσμευμένων ιρανικών κεφαλαίων που προβλέπονται από το πρόσφατο μνημόνιο κατανόησης.

Η ιρανική πλευρά απέρριψε τις αμερικανικές θέσεις ότι τα κεφάλαια θα χρησιμοποιηθούν αποκλειστικά για αγορά αμερικανικών αγροτικών προϊόντων, ενώ οι Ηνωμένες Πολιτείες επιμένουν ότι οποιαδήποτε χρήση των ποσών θα παραμείνει υπό αμερικανική εποπτεία.

Αναλυτές εκτιμούν ότι οι αγορές ίσως εμφανίζονται υπερβολικά αισιόδοξες, καθώς εξακολουθούν να υπάρχουν σοβαρές αβεβαιότητες γύρω από τη συμφωνία ΗΠΑ – Ιράν, ενώ η Τεχεράνη εξακολουθεί να διαθέτει τη δυνατότητα να επηρεάσει δραστικά τη διεθνή αγορά ενέργειας μέσω πιθανής διατάραξης της κυκλοφορίας στα Στενά του Ορμούζ.

Νέες αναταράξεις και στον ΟΠΕΚ

Την ίδια στιγμή, αυξάνονται οι πιέσεις και στο εσωτερικό του ΟΠΕΚ. Μετά την αποχώρηση των Ηνωμένων Αραβικών Εμιράτων από τον οργανισμό τον περασμένο Μάιο, το Ιράκ φέρεται να διεκδικεί υψηλότερη ποσόστωση παραγωγής.

Σύμφωνα με πληροφορίες, η Βαγδάτη έχει προειδοποιήσει ότι δεν αποκλείει ακόμη και την αποχώρησή της από τον οργανισμό, εάν τα αιτήματά της δεν γίνουν δεκτά, δημιουργώντας έναν ακόμη παράγοντα αβεβαιότητας για τις διεθνείς αγορές πετρελαίου.