Τε. Φεβ 28th, 2024

Μετά από χρόνια απαξίωσης, έντυπα και ηλεκτρονικά μέσα ενημέρωσης βρίσκονται πάλι στο στόχαστρο ομάδων επιχειρηματικών συμφερόντων, που αποφασίζουν να διαθέσουν σημαντικά ποσά για να αποκτήσουν έμμεση παρουσία στα media, προκειμένου να διαθέτουν δύναμη παρέμβασης στις πολιτικοοικονομικές εξελίξεις και να έχουν ρόλο στη διαμόρφωση της κοινής γνώμης. Το ενδιαφέρον έχει ήδη μετουσιωθεί σε deals εξαγορών περιφερειακών τηλεοπτικών καναλιών και σε υπόγειες συμφωνίες στήριξης ραδιοφωνικών σταθμών και ενημερωτικών ιστοσελίδων.   Στις εξελίξεις έχει  πρωταγωνιστήσει τους τελευταίους μήνες ο όμιλος Καϋμενάκη-Μπάκου-Εξάρχου, που με μεθοδικά βήματα δημιουργεί ένα νέο μιντιακό συγκρότημα “χαμηλού προφίλ”. Επονται νέα deals για ραδιοφωνικούς σταθμούς, ιντερνετικά μέσα και εφημερίδες πανελλαδικής κυκλοφορίας, με πρωταγωνιστές νεοπαγή επιχειρηματικά σχήματα, που θα χρηματοδοτήσουν τα εγχειρήματα αλλά δεν θα εμφανιστούν σε πρώτη φάση ως νέοι ιδιοκτήτες. Διαπραγματεύσεις βρίσκονται σε εξέλιξη για την εξαγορά  ισχυρού συγκροτήματος, που περιλαμβάνει εφημερίδα, περιοδικά, ραδιόφωνο και ειδησεογραφικές ιστοσελίδες.  Ανταγωνιστικά συμφέροντα κινούνται για τη δημιουργία νέας, βιώσιμης εφημερίδας, που οι εμπνευστές της φιλοδοξούν να ανταγωνιστεί την “Καθημερινή”

Τέλος εποχής για το National Geographic;

Το θρυλικό National Geographic που εδώ και 135 χρόνια καταγράφει την επιστήμη και το φυσικό κόσμο, απολύει, κατά πληροφορίες, τους τελευταίους συντάκτες του και δεν θα πωλείται πλέον στα αμερικανικά «περίπτερα». Οι περικοπές, οι τελευταίες σε μια σειρά απολύσεων της ιδιοκτήτριας εταιρείας Walt Disney Co., περιλαμβάνει 19 συντάκτες οι οποίοι ενημερώθηκαν τον περασμένο Απρίλιο για τον επερχόμενο τερματισμό της συνεργασίας τους. Πλέον, τα άρθρα θα αναλαμβάνουν κυρίως freelancers.  Πρόκειται για το δεύτερο κύμα απολύσεων σε διάστημα εννέα μηνών και το τέταρτο από το 2015, οπότε και ξεκίνησε μια σειρά αλλαγών στο ιδιοκτησιακό καθεστώς.Σύμφωνα με τους απολυμένους υπαλλήλους, το περιοδικό έκανε περικοπές στα συμβόλαια με φωτογράφους που μέχρι πρότινος περνούσαν μήνες στα κατά καιρούς πεδία ενδιαφέροντος για την καταγραφή των εικόνων της έκδοσης, εκ των οποίων κάποιες έμελλε να μείνουν στην ιστορία.  Aφγανή πρόσφυγας σε τεύχος του 2003 είναι μέχρι σήμερα ένα από τα πιο εμβληματικά εξώφυλλα του περιοδικού – Φωτ.: Shutterstock Σε μια περαιτέρω απόπειρα μείωσης του κόστους έκδοσης, τα αντίτυπα του περιοδικού με το εμβληματικό κίτρινο πλαίσιο δεν θα πωλούνται στην αγορά της Αμερικής, αρχής γενομένης από το 2024. Όπως διεμήνυσε ο εκπρόσωπος της έκδοσης, Κρις Άλμπερτ στην Washington Post, οι αλλαγές στο προσωπικό δεν θα επηρεάσουν τα σχέδια της εταιρείας για συνέχιση της παραγωγής ενός μηνιαίου περιοδικού, ωστόσο «θα προσφέρουν μεγαλύτερη ευελιξία για την κυκλοφορία διαφορετικών ιστοριών και τη γνωριμία με το κοινό μας στις πολλές πλατφόρμες μας». Το ιστορικό περιοδικό, το περιεχόμενο του οποίου ήταν συχνά αποτέλεσμα μηνών έρευνας και ρεπορτάζ, έπεσε κι αυτό «θύμα» της ραγδαίας ανάπτυξης των ψηφιακών μέσων. Στην ακμή του, στα τέλη της δεκαετίας του 1980, είχε πάνω από 12 εκατομμύρια συνδρομητές στις ΗΠΑ και εκατομμύρια άλλους στο εξωτερικό. Πολλοί από τους φανατικούς αναγνώστες του, στους οποίους άνοιγε νέα παράθυρα γνώσης στο διάστημα, τα βάθη των ωκεανών και τα πλέον αθέατα σημεία του πλανήτη, συνήθιζαν να συλλέγουν τα παλιά τεύχη, κρατώντας τα πεισματικά σε βιβλιοθήκες, αποθήκες και σοφίτες.  Το National Geographic παραμένει μεταξύ των πλέον διαβασμένων εντύπων στην Αμερική, ακόμη και σήμερα, σε συγκυρίες που τα περιοδικά θεωρούνται ανάγνωσμα παρωχημένο. Στα τέλη του 2022, διέθετε 1,8 εκατομμύρια συνδρομητές. 

Πόρισμα για την Barkingwell Media

Από τον περασμένο Φεβρουάριο έγινε γνωστό πως ο επικεφαλής της Αρχής για το ξέπλυμα μαύρου χρήματος, επίτιμος αντεισαγγελέας του Αρείου Πάγου, Χαράλαμπος Βουρλιώτης διέταξε γενική δέσμευση της κινητής και ακίνητης περιουσίας του τηλεοπτικού παραγωγού και παρουσιαστή Νίκου Κοκλώνη. Το πολυσέλιδο πόρισμά του περιλαμβάνει ευρήματα για εκτεταμένη ποινική δραστηριότητα, όπως «συστηματικό ξέπλυμαμαύρου χρήματος σε Ελλάδα και εξωτερικό», ενώ φέρεται να εμπλέκονται άλλα επτά άτομα και έχουν εντοπιστεί συνολικά 13 εταιρείες που έχουν ελεγχθεί και βρίσκονται στο στόχαστρο άλλες δύο εταιρείες. Ο Νίκος Κοκλώνης έχει αρνηθεί όλες τις κατηγορίες αναφέροντας πως όλες του οι επιχειρήσεις έχουν ελεγχθεί στην Ελλάδα και στο εξωτερικό χωρίς να βρεθεί κάτι μεμπτό. Η έρευνα της Οικονομικής Εισαγγελίας είναι σε εξέλιξη εδώ και τρεισήμισι μήνες. Η Barkingwell Media κάνει παραγωγές για τους σταθμούς Alpha, Mega, ANT1, Star, ενώ πρόσφατα ανέλαβε την ευθύνη για την παραγωγή του προγράμματος του Open.

Εκπτώσεις στη διαφήμιση

Συνολική έκπτωση 130% στις διαφημιστικές δαπάνες των επιχειρήσεων για το φορολογικό έτος 2022 θα έχουν οι φετινές δηλώσεις φορολογίας εισοδήματος, με βάση την ισχύουσα νομοθεσία. Η διαφημιστική δαπάνη περιλαμβάνει τις υπαίθριες διαφημίσεις και την αγορά χρόνου ή χώρου προβολής σε τηλεόραση, ραδιόφωνο, εφημερίδες και internet **Spec από την Vodafone Ελλάδας για τον διαφημιστικό της λογαριασμό με ενδιαφέρον από τη The Newtons Laboratory και τη συμμαχία DDB – Lama DDB – DOPE **H Seajets θα συνεργαστεί με την Choose Strategic Communications Partner με σειρά σποτ στην τηλεόραση καθ’ όλη τη διάρκεια του καλοκαιριού **Tη Valuecom επέλεξε η ΑΒ Βασιλόπουλος για την παροχή υπηρεσιών εταιρικής επικοινωνίας κ.ά.

Κυκλώματα πειρατείας, τηλεπωλήσεις κι άλλα στις οθόνες

Ανθεί και κυριαρχεί το μαύρο χρήμα στους τηλεοπτικούς δέκτες. Τα γεγονότα διαδέχονται το ένα μετά το άλλο, φανερώνοντας πως το καθεστώς ανομίας που υπάρχει στην ελληνική τηλεόραση επιτρέπει την ανάπτυξη του φαινομένου. Και μόνο η προσπάθεια που γίνεται, όχι από την κυβέρνηση ή το ΕΣΡ, αλλά από την ΑΑΔΕ και την ΕΛΑΣ, φέρνει κάποια ορατά αποτελέσματα στο ζήτημα της αντιμετώπισης είτε της αξιοποίησης του τηλεοπτικού αέρα είτε της πειρατείας επί του περιεχομένου. Το «Π» έχει εγκαίρως παρουσιάσει το ζήτημα και επανέρχεται σήμερα.Πρώτη εντοπίστηκε η infuencer, στην οποία επιβλήθηκε πρόστιμο 270.000 ευρώ, καθώς, ενώ συνεργαζόταν με διάφορες εταιρείες για την προώθηση εμπορικών προϊόντων, είχε δύο αδήλωτες χρήσεις συνολικού ύψους 350.000 ευρώ. Επόμενος στη σειρά ήταν τηλεοπτικός παρουσιαστής ο οποίος διαθέτει και εταιρεία τηλεπωλήσεων. Οι ελεγκτές της ΑΑΔΕ ζήτησαν στοιχεία των παραδόσεων από την εταιρεία ταχυμεταφορών με την οποία συνεργαζόταν η επιχείρηση και βρήκαν ότι σε τέσσερις χρήσεις δεν είχαν δηλωθεί 12.000 αποδείξεις, συνολικής αξίας 400.000 ευρώ. Ως μέτοχος εμφανιζόταν η μητέρα του παρουσιαστή και ελέγχονται για πιθανές φορολογικές παραβάσεις και οι δύο από την ΑΑΔΕ, ενώ έχουν ήδη επιβληθεί πρόστιμα. Δεν είναι γνωστό αν υπάρχει έλεγχος και σε τηλεοπτικούς σταθμούς με τους οποίους συνεργαζόταν, ενδεχομένως, ο παρουσιαστής.

Μπήκαν 37 εκατ. ευρώ στο ΕΚΟΜΕ

Στο ποσό των 37.112.835,53 ευρώ ανήλθε η ετήσια επιχορήγηση του ΕΚΟΜΕ από τον τακτικό προϋπολογισμό και από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων. Για ένα μεγάλο διάστημα όμως μέσα στο 2022 δεν γίνονταν πληρωμές και δεν γίνονταν δεκτές νέες αιτήσεις χρηματοδότησης. Όταν το πρόβλημα πήρε διαστάσεις χιονοστιβάδας, ελήφθη η απόφαση να μπουν χρήματα στο ΕΚΟΜΕ με τη συνδρομή και του ΕΣΠΑ. Με τα χρήματα αυτά άρχισαν να αποπληρώνονται οι τηλεοπτικές εταιρείες και οι εταιρείες παραγωγής για τις ταινίες και τις σειρές που είχαν κάνει προ τριετίας… Το 2022 υποβλήθηκαν 150 αιτήσεις υπαγωγής στο χρηματοδοτικό εργαλείο του cash rebate, εκ των οποίων 15 αποσύρθηκαν, 10 απορρίφθηκαν από την αρμόδια Επιτροπή, ενώ 44 έχουν ήδη εγκριθεί. Οι οργανικές θέσεις στο ΕΚΟΜΕ ανέρχονταν σε 71, αλλά μέχρι σήμερα δεν έχουν καλυφθεί 17 από αυτές… Η χρόνια υποστελέχωση επηρεάζει συνολικά τον τρόπο λειτουργίας του ΕΚΟΜΕ, παρά την τεράστια επιτυχία του «νόμου Κρέτσου» και των κινήτρων για την ενίσχυση της οπτικοακουστικής παραγωγής (ν. 4487/ 2017).

ΕΣΗΕΘΣΤΕ-Ε: Καταγγελία κατά της ιδιοκτησίας της εφημερίδας «Θεσσαλία»

Μπορεί τα μνημόνια που επέβαλαν την δραματική μείωση των μισθών και των συντάξεων να αποτελούν τυπικά παρελθόν, στην πράξη όμως υπάρχουν εργαζόμενοι που εξακολουθούν να βιώνουν  πολύ χειρότερες καταστάσεις  με εργασιακές συνθήκες και μισθούς που τους απαξιώνουν εργασιακά και ανθρώπινα. Χαρακτηριστική είναι η περίπτωση συναδέλφων-δημοσιογράφων που εργάζονται στην εφημερίδα «Θεσσαλία» του Βόλου, όπου-σύμφωνα με τις καταγγελίες τους- οι εβδομαδιαίες αποδοχές που καταβάλλονται εδώ και δύο μήνες έναντι του μισθού ξεκινούν από το ιλιγγιώδες ποσό των… 30 (τριάντα) ευρώ !!! Και αυτά όχι μέσω τραπεζικής κατάθεσης. Η συγκεκριμένη εργοδοσία μέσω της αλλαγής εταιριών έκδοσης της εφημερίδας και άλλων μεθοδεύσεων, «στραγγαλίζει» τα δικαιώματα των εργαζομένων, οι οποίοι έχουν λαμβάνειν, αλλά που ποτέ δεν λαμβάνουν… Οι συνάδελφοι-εργαζόμενοι, που βρίσκονται στο χώρο εδώ και πολλά χρόνια και αποδεικνύουν καθημερινά με την εφημερίδα που εκδίδουν την επαγγελματική τους ευσυνειδησία, είναι όμηροι μιας εργοδοτικής τακτικής που το μόνο που την ενδιαφέρει είναι να μηδενίσει το εργασιακό κόστος, επικαλούμενη μείωση του τζίρου της εταιρίας που εκδίδει την «Θεσσαλία». Η συμπεριφορά του συγκεκριμένου εργοδότη δεν είναι πρωτόγνωρη. Εδώ και πολλά χρόνια συνάδελφοι, δημοσιογράφοι και τεχνικοί, έχουν προσφύγει στην Δικαιοσύνη και έχουν δικαιωθεί για μη καταβολή δεδουλευμένων και εφάπαξ, αλλά η δικαίωση δεν έφθασε ποτέ μέχρι την τσέπη τους, καθώς τα «παράθυρα» νομοθεσίας είναι πολλά και γνωρίζει άριστα να τα αξιοποιεί. Την ίδια ώρα οι ελεγκτικοί μηχανισμοί της Πολιτείας φαίνεται να είναι ανύπαρκτοι και οι εργαζόμενοι να είναι ανυπεράσπιστοι στις πρακτικές του συγκεκριμένου εργοδότη. Η Ένωση Συντακτών Θεσσαλίας, Στερεάς Ελλάδας και Εύβοιας καλεί τον συγκεκριμένο εργοδότη να αλλάξει τακτική. Καλεί επίσης τα ελεγκτικά όργανα της Πολιτείας να κάνουν το χρέος τους για να πάψουν να υπάρχουν εργοδότες που αντικαθιστούν το μισθό με φιλοδώρημα. Πρέπει επιτέλους να μπει φρένο στην εργοδοτική αυθαιρεσία.